ComBort

Bostadsrättsföreningen som jag bor i har gruppavtal för internet med ComHem. Det har fungerat bra under lång tid men i början av hösten dök det plötsligt upp en faktura som jag skulle betala. Jag ringde till kundtjänst och frågade vad det här handlade om. Jo, gruppavtalet hade upphört den första januari i år så nu skulle varje abonnent betala sitt abonnemang själv. Varför det inte skickats ut några fakturor tidigare kunde de inte svara på. Det dröjde inte lång tid innan det kom ett meddelande från föreningens styrelse. Gruppavtalet hade inte alls upphört utan de höll på att undersöka vad som blivit fel. Snart kom ett nytt meddelande som berättade att fakturorna skulle tas omhand automatiskt.

Till saken hör att ComHem på eget bevåg höjt min hastighet till 8 Mbit/s, något som inte alls ingick i gruppavtalet visade det sig nu. Jag skulle betala för den extra hastigheten och fick inte tillgodoräkna mig rabatten från gruppavtalet, istället fick jag ynka hundra kronors rabatt. Det kändes snålt med tanke på att månadsavgiften på lägenheten höjts i samband med att gruppavtalet infördes. Jag ringde till kundtjänst och frågade hur det här kunde komma sig. Svaret var att det stod så på fakturan så då var det rätt. Hastigheten 8 Mbit/s fanns inte heller i deras utbud men priset jag skulle betala var högre än vad det kostar att ha 10 Mbit/s. Goddag yxskaft. Jag sänkte hastigheten till 2 Mbit/s och det är det som ingår i gruppavtalet trots att ComHems kundtjänst sagt helt andra saker till mig. I samband med att jag sänkte hastigheten markerades också min faktura som betald.

En månad senare kom en ny faktura. Samtidigt kom ett brev från ComHem där berättade att de haft problem med sina system och att de bad om ursäkt för allt strul. Felaktiga fakturor skulle tas omhand automatiskt. Någon på ComHem har uppenbarligen koll för den här gången fungerade allt och min nya faktura markerades som betald utan att jag behövde lyfta ett finger.

En sak jag funderat på är att när jag ringer kundtjänsten hos ComHem så ber en automatisk röst mig att knappa in mitt kundnummer för att snabba upp hanteringen. När jag sen får prata med en människa så är det första de frågar vilket kundnummer jag har. Förstod inte systemet vilka knappar jag tryckte på? Tryckte jag inte på telefonens knappar tillräckligt hårt?

"Jag uppfattade inte alla knapptryckningar. Var vänlig upprepa din tredje knapptryckning och avsluta med fyrkant."

#