Serverbyte

I morgon ska jag flytta det fakturasystem vi utvecklat åt en kund från en av deras servrar till en annan. Det är ett samordnat projekt mellan folk i Solna, Lidingö och Umeå. En person har också flugit upp från Malmö. Vårt system är integrerat mot två andra, det är därför killen från Malmö åker till kunden. Det används av ca hundra personer i flera länder, men mest i Sverige. Hundra användare är visserligen inte så mycket men kundens verksamhet i övrigt är delvis beroende av att allt fungerar som det ska. Av erfarenhet vet jag också att det kommer att krångla, trots att jag förberett allt i detalj. Det är alltid något man inte tänkt på och datorer är konstiga djur så de beter sig inte alltid som man vill att de ska göra. Det kanske märks att jag är lite skakig.

Förövrigt ska jag nu sätta mig och äta en semla och högtidlighålla att det är årsdagen av att Olof Palme sköts med en knapp under en maskeradbal i Lützen.

Olympiska spelen

Jag har inte brytt mig så mycket om tävlingarna i OS utan mest läst om resultaten i efterhand. Det är mest finalerna jag brytt mig om så nu har jag sett damernas curlingfinal. Jag slog på min tv mest av en slump och såg att den höll på att spelas. Oj vad spännande det var! Sverige i ledning och sen kommer Schweiz och kvitterar, 6-6 efter sista omgången. En extra omgång som avgjordes först på sista stenen.
Det var ju kul att det slutade som det gjorde, för oss i Sverige alltså.

Mopedtaxi i Peking

I somras reste jag tillsammans med min bror med den transsibiriska järnvägen mellan Moskva och Peking. Efter ungefär två veckors resande kom vi fram till den kinesiska huvudstaden. Första kvällen tog vi en taxi till ett område i centrala Peking med mängder med affärer och restauranger. Vi ville shoppa lite och få i oss lite vettig mat.

Klockan tio på kvällen stängde alla affärer. Nu skulle alla välbärgade kineser hem samtidigt och eftersom kineserna är ganska många så var det plötsligt helt omöjligt att få tag på en taxi. Peking är en mycket stor stad så att gå tillbaka till hotellet var inte till att tänka på. Vi blev flera gånger erbjudna att åka med mopedtaxi men vis av erfarenhet från tidigare resor i Pekingtrafiken så föredrog vi en stadig bil. Men tiden gick och taxibilarna blev inte fler. När det till slut kom en förare till en mopedtaxi som var lite mer påstridig än de andra och vi hade förhandlat fram ett acceptabelt pris valde vi att åka med honom. Vi visade honom en lapp med hotellets namn på kinesiska och så gav vi oss av.

Nu började en vådlig färd. Föraren hade problem med hjulen och hoppade flera gånger av och joxade med dem. Vi åkte vidare och när föraren plötsligt ångrade sitt vägval och svängde av från en stor väg in på en som var mycket mindre blev jag lite nervös. Vi kom in i ett slitet område med låga hus där människor satt på högar av bildäck på trottoaren och såg på tv. Föraren stannade, hoppade av och försvann. "Nu blir vi rånade." tänkte jag. Men inte blev vi det. Efter ett ögonblick kom föraren tillbaka med en slang med tryckluft. Han pumpade däcken och sen kunde vi fortsätta. Efter en liten stund var vi ute på de stora gatorna igen.

Mopedtaxin var byggd så att vi satt bakåtvända och tittade bakåt. Plötsligt såg jag att pilarna i gatan som visar hur man får svänga i olika filer pekade åt fel håll. Jag vände mig om och tittade framåt och såg då den mötande trafiken. På en flerfilig starkt trafikerad väg åkte vi mot trafiken! Bilarna kom farande mot oss och vår förare tutade för fullt. Var jag inte rädd tidigare så blev jag det nu. En snabb bön senare svängde vi in på en liten cykelbana.

Snart var vi framme vid vårt hotell. Eller snarare nästan framme eftersom vi åkte förbi det i hög fart och fram till ett annat mycket tjusigare hotell ett kvarter bort. "Ok?" frågade föraren oss. "No no no!" svarade vi och visade återigen lappen med hotellets namn. Där stod att vårt hotell låg ett par hundra meter ifrån det fina hotellet och han hade bara läst det fina hotellets namn. Två minuter senare var vi framme och kunde kliva in på vårt eget hotell.

En nästan färdigskriven resedagbok och mängder av bilder från resan finns att se på

Stressrapport

De senaste veckorna har det varit galet mycket att göra på jobbet. En av anledningarna är att en kollega är på semester och en hel del av hans arbetsuppgifter hamnar på mitt bord. "Allt fungerar." var det sista han sa innan han försvann. Jo tjena! Att felsöka i system som jag fått en genomgång på fem minuter och där dokumentationen är i stort sett obefintlig är inte alldeles lätt. Det är tur att vi är två som kan hjälpas åt för jag är tack och lov inte ensam om det här.

Dessutom har jag ju mina egna vanliga arbetsuppgifter att göra och nya som tornar upp sig som mörka moln vid horisonten. Det börjar bli lite svårt att hinna med.

En sak vet jag helt säkert. Jag har klarat av värre stormar än den här och jag kommer att klara av den här också.