Trängselskatt

Så har det då till slut startat, försöket med trängselskatt. Det var nog lite mer folk i tunnelbanan än vanligt men med tanke på hur mycket krångel det har varit hela hösten med vagnbrist och lövhalka och annat så tycker jag inte att dagens trängsel var något att hetsa upp sig över. Jag har varit med om värre.

Frågan om trängelskatt har stötts och blötts i det oändliga och det var väl egentligen länge sedan den
politiska pajkastningen handlade om själva trängselskatten. Om man läser mellan raderna (eller lyssnar mellan orden?) så förstår man att allt egentligen handlar om valen till riksdag, kommun och landsting i höst. Diskussionen om vilken text som ska stå på valsedlarna är direkt löjligt. Det är inte på valsedeln debatten ska föras. På den ska det inte stå något annat än en väl formulerad fråga följt av ett JA eller ett NEJ.

En del tycker att det är odemokratiskt att försöket med trängselskatt genomförs innan det har varit en folkomröstning om det. Jag tycker att det är djupt odemokratiskt att det i det kommande valet bara kommer att finnas två alternativ att rösta på. Ska det vara valfrihet det? Ett alternativ med KANSKE borde ju rimligen också finnas.

Själv stödjer jag Linje 3: Avveckla trängselskatterna senast 2010, förutsatt att det finns andra ekologiskt förnybara skatter istället.


Kommentarer
Postat av: Marianne

Jag vill också rösta på kanske! Borde även finnas i riksdagsvalet, där det iom blockpolitiken också bara finns två alternativ. Generellt ser jag folkomröstningar som ett sätt för politiker att smita från ansvar...

2006-01-10 @ 17:37:00
Postat av: Hogge

Det kanske vore på sin plats med en varningstext på valsedlarna. "Tänk på att det parti du röstar på kan komma att samarbeta med partier vars åsikter du inte delar."

2006-01-15 @ 10:23:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback