Släktforskning

För ett par år sedan höll jag på en del med släktforskning. Det är en mycket tidsödande sysselsättning och för varje svar man får så dyker det upp nya frågor. Vissa delar av min släkt är redan noggrant utredda av andra men själv har jag ägnat mig åt släkten på min farmors mors sida. Jag har inte medvetet slutat utan uppehållet i forskandet har bara råkat bli flera år långt. Jag följde en släktgren bakåt i tiden till tidigt 1730-tal. Längre bak är svårt att komma eftersom de äldre kyrkböckerna i just den här församlingen brann upp någon gång på 1800-talet. Det hade varit svårt ändå för prästernas handstil på 1700-talet var inte direkt lättläst. Tacka vet jag 1800-talet, tydliga bokstäver i prydliga rader.

Eftersom jag har ambitionen att börja forska igen gå gick jag idag på en informationsträff med släktforskarföreningen StorStockholms Genealogiska Förening (SSGF). Mötet var öppet för nya och gamla medlemmar och andra intresserade. Jag var en annan intresserad och helt klart bland de yngre. Jag var mest där för att se om det skulle vara meningsfullt att bli medlem. De har en mängd föredrag, temakvällar och forskarträffar. Det händer något ungefär en gång i veckan. Jag bestämde mig ganska snabbt för att inte bli medlem än. Jag måste komma igång med min egen forskning igen först och inte bara ha ett gäng blyertsanteckningar i ett anteckningsblock. Sen kanske...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback