Vad är Hogge?

Min första chef när jag började jobba satte smeknamn på alla och en av mina kollegor kallades snart för Örnen. Om någon sa han riktiga förnamn var jag alltid tvungen att tänka efter en stund innan jag kom på vem de menade. Mig gav chefen smeknamnet Hogge och det dröjde inte länge innan de flesta där kallade mig för det. Själv använder jag namnet Hogge som inloggningsnamn i olika sammanhang och det har fått ge namn åt den här bloggen. Det har också hänt att jag svarat "Hogge" i telefon när någon ringt.


Men namnet Hogge har en äldre historia än så. En vikingafamilj i det forntida Skottland lär ha varit de första att använda namnet Hogge. Det var ett namn för en försiktig och förståndig person. Namnet har olika ursprung på olika platser men i Skottland härstammar det från det gamla engelska ordet hoga som betyder just försiktig och förståndig.


Det finns många olika stavningsvarianter på namnet Hogge, tex Hogg, Hoag, Hogue och Hoig.


Källa: http://www.houseofnames.com


Kommentarer
Postat av: Josse

Försiktig vet jag inte men visst 17 är du förståndig? Nu har snön kommit även till Göteborg.
Snart bokmässa? Kram.

2007-01-22 @ 20:16:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback