Lektion i fönsterputsning

Som tidigare nämnts här på Hoggeblogg så delades det ut uppdrag till några av gästerna på min och min brors 30-årsfest. Uppdragen varierade men har det gemensamt att den som fick det ska ordna någon form av aktivitet. Den gångna veckan var det dags för den första, lektion i fönsterputsning. Tidigt på eftermiddagen kom läromästaren hem till mig där där min bror och jag väntade. Fönsterputsning beskrevs som en urgammal japansk stridskonst och lektionen var upplagd därefter. Vi började med att lyssna på stillsam japansk flöjtmusik och meditera för att på så sätt fokusera på uppgiften. Vår lärare var klädd i en japansk kimono och ställde fram ett bonsaiträd för att vi skulle uppnå harmoni. När så själen fått sitt var det kroppens tur att bli omhändertagen. Japanskt godis och Pommac dukades fram och både vi lärlingar och stormästaren lät sig väl smaka. Sedan började den hårda träningen. Vi fick öva på attack genom att göra en cirkelrörelse i luften med en tänkt stav och försvar genom att göra cirkelrörelser framför oss med händerna och slagrörelser uppåt, nedåt och åt sidorna. Dessa rörelser är naturligtvis precis vad som behövs när man sprutar putsmedel på en fönsterruta, gnuggar ut det och sen skrapar med fönsterskrapan. Efter de teoretiska övningarna var det dags för praktik. Alla tre gav vi oss på varsitt fönster och med tanke på hur de såg ut innan så var det svårt att inte få ett positivt resultat. När alla var klara med sitt fönster tog vi hand om kroppen ännu mer genom att dricka colombianskt kaffe och äta wienerbröd. Under de följande dagarna gick jag till attack mot övriga fönster också då med lyckat resultat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback