Sveriges bästa tv-serier

Jag har bestämt mig för att lista de i mitt tycke bästa svenska tv-serierna. Det är en högst subjektiv lista som utgår ifrån vad jag själv har sett och tv-serierna listas utan inbördes ordning, numreringen är i den ordningen jag skrev ner listan. Listan tar bara upp dramaserier, alltså inte dokumentärer och tävlingsprogram. Komediserier finns inte heller med på listan men de kanske får en egen lista någon gång i framtiden.

1. Hemsöborna (1966, SVT)
Hemsöborna är en av de bästa Strindbergfilmatiseringarna som gjorts och den slår nyligen repriserade Röda rummet med hästlängder. Varje skådespelare är som klippt och skuren för sin roll och miljöerna känns äkta. Jag har i sanningens namn inte läst hela boken men att döma av det jag läst så är den här filmatiseringen mycket trogen originalet.

2. Lasermannen (2005, SVT)
Tv-serien bygger på en bok av Gellert Tamas och handlar om attentaten riktade mot invandrare som genomfördes i början av 1990-talet. Berättelsen följer både gärningsmannen och polisens arbete utan att glömma bort offren. Serien belönades med tv-priset Kristallen 2006.

3. Tre Kärlekar (1989, 1991, SVT)
Lars Molins klassiska tv-serie om ett Sverige i förändring i andra världskrigets slutskede. Den gamla tiden står mot den nya i en våldsam konfrontation. Stor möda har lagts inte bara på att få berättelsen trovärdig utan också på att få rekvisita som kläder, bilar, flygplan och hus att se ut som att det verkligen är svenskt 1940-tal. I stort sett alla skådespelarinsatser är utmärkta liksom nästan alla miljöer.

4. Den vite riddaren (1994, SVT)
En otroligt spännande tv-serie, skriven av Jan Guillou och Leif G.W. Persson, vars första avsnitt avslutas med ett polismord. Det står snart klart att det tilltänkta offret var någon helt annan. Spänningen hålls uppe serien igenom.

5. Den gråtande ministern (1993, SVT)
Krister Henriksson spelar en minister som träffar en polsk servitris som han blir förälskad i och inleder ett förhållande med. När han senare av en olyckshändelse råkar orsaka hennes död brakar helvetet loss. Stefan Sauk spelar ministerns livvakt som med sina egna metoder försöker lösa ministerns problem. Samtidigt dras snaran långsamt åt i takt med att sanningen blir allt svårare att dölja. Det här var första gången jag såg Stefan Sauk i en roll som inte var en galning i Lorry.

Bubblare:
En nämndemans död (SVT, 1995), Läckan (1994, SVT), Fiendens fiende (1990, TV4), Soldater i månsken (2000, SVT)


Kommentarer
Postat av: K

Jag tycker du har glömt "Hedebyborna"

2008-11-13 @ 10:28:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback