Efter bomben

Det första jag hörde om självmordbobmen i Stockholm för några veckor sedan var när jag på DN.se samma kväll läste att en bil med fyrverkerier brann i centrala Stockholm. Samma sak sas på nyheterna på tv. Senare på kvällen var jag på en glöggfest och där började en av gästerna, som är polis till yrket, att prata om en torrorattack med bomber fulla med spik. Han påpekade mycket noga att det han visste kom från Aftonbladet och att han inte hade några egna uppgifter. Men han såg det som början på något nytt och upprepade hela tiden "Det här är inte bra. Det här är inte bra."

Nästa morgon slog jag på tv:n och alla journalister hade gått i spin totalt och fick nu ägna sig åt sin favoritsysselsättning, dvs att intervjua andra journalister. Samma sak upprepades om och om igen. En självmordsbombare hade slagit till men bara lyckats ha ihjäl sig själv och utrikesministern hade twittrat. Det rapporterades också om andra länders bevakning av attacken och svenska journalister fick nu återigen chansen att intervjua andra journalister, den här gången utländska journalister i Sverige. Nämnde jag att utrikesministern hade twittrat?

Själv gav jag mig ut för att handla julklappar och såg då naturligtvis till att passera platsen där bilen brunnit. Det var sot på marken och några plastbitar låg kvar. Några fotograferade och tv-fotografer fanns lite här och där. På Drottninggatan kryllade det av poliser, polisbilar och tv-fotografer. Platsen för själmordbomben tittade jag på först senare.

Stämningen för övrigt är precis som vanligt vilket kan förklaras av att "Det är svårt att ta på allvar." som en kollega uttryckte det. Samtidigt kommer rykten om nya bomber. "Det har smällt i Gallerian." Men när det inte fanns någon information om det på vare sig Aftonbladet, Dagens Nyheter eller ens Flashback så konstaterade vi att det bara var ett rykte.

Nu har det gått några veckor och det enda som nu syns är fler poliser på gatorna och fönster täckta av spånplattor där bomben exploderade. För övrigt är allt som vanligt. Det skämtas till och med om att det här var världens sämsta terrorist.

- Varför ställde han bilen där den gjorde minst skada?
- Det var där han hittade en ledig parkeringsplats.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback