Nattarbete

Uppdateringar av det system jag jobbar med sker alltid nattetid eftersom det är låg belastning då. För en tid sedan var det dags för en sådan nattrelease, min första. När jag var hemma tidigare på kvällen gick jag mest runt och väntade på att det skulle bli dags att åka. Till slut tröttnade jag på det och åkte lite tidigare än vad som egentligen behövdes. När jag kom till jobbet var de andra redan där. Det kändes som att komma till jobbet vilken morgon som helst fast klockan var halv elva på kvällen. Vi programmerare har som uppgift att felsöka och rätta de fel som kanske dyker upp och att hjälpa till med testningen när uppdateringen är gjord. Innan dess består tiden mest av väntan och då jobbade jag på som vanligt. Mitt i natten åkte projektledaren iväg och köpte mat och halv ett på natten satt vi sen och mumsade hamburgare i lunchrummet. Sen var uppgraderingen klar och det var dags att börja testa. Istället för att testa satt jag och bytte ut bilder som efter uppgraderingen skulle få ett annat utseende. De andra testade funktionerna och vi var klara ungefär samtidigt. Då var klockan kvart över två på natten och vi kunde åka hem. Jag fick skjuts hem så jag var hemma redan en kvart senare men jag var så uppe i varv att det tog en timme innan jag somnade ordentligt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback