Nytt lås i dörren

Det är bättre att ha två lås i dörren istället för ett så när det kom ett erbjudande till bostadsrättsföreningen om gruppinköp av extra lås så nappade jag på det. En måndagsmorgon kom två personer, en äldre och en yngre man, och började borra i dörrarna. Jag tittade ut och frågade i vilken ordning de skulle ta oss så att jag på ett ungefär viste när det var min tur.

- Jag börjar med den här dörren och han tar den andra. sa den äldre av dem. Sen är det din tur.

Jag kikade ut genom titthålet i dörren för att se vad som hände. Den äldre blev snabbt klar med sin dörr men den yngre hade problem.

- Vad i helvete har du gjort! skällde den äldre på den yngre och hela han kroppsspråk visade hur irriterad han var. Den yngres sinnesstämning visades också tydligt genom kroppsspråket och han var inte glad. Den äldre började banka och slå på min grannes dörr och hade till slut lyckats lösa problemet.

- Hoppas att det blir den äldre som tar min dörr. tänkte jag och så blev det.

Han plingade på och sa att nu var dat min tur. Han sa också att jag skulle ta undan hallmattan och lägga fram en tidning som borrspånen kunde hamna på. Borrandet började men han hade svårt att komma igenom ordentligt.

- De här jävla borrarna! De är helt värdelösa!

Han tystnade tvärt när han upptäckte att jag stod och lyssnade. Sen fick jag en förklaring som jag inte riktigt begrep om varför det var så svårt att komma igenom dörren. På något sätt var den här dörrmodellen sned och låset rakt istället för tvärt om vilket är det vanliga. Han fortsatte att fila och banka på dörren och eftersom jag tittade på fick jag en förklaring till varje våldsam handling. Till slut var i alla fall låset på plats, jag fick mina nycklar och kunde provlåsa dörren.

Ibland när jag kommer hem glömmer jag bort att jag nu har två lås i dörren och låser bara upp det ena. Efter några sekunders panik kommer jag på att jag har ett lås till. Av någon anledning har jag däremot aldrig glömt att låsa det nya låset när jag går hemifrån.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback