Apoteksinventering

Efter att apoteksmonopolet upphörde hösten 2009 har det i min närhet dykt upp nya apotek som svampar ur jorden. Jag bestämde mig för att göra en inventering av antalet apotek nära min bostad. Med nära menar jag max 15 minuters promenad. Då jag bor nära Medborgarplatsen på Södermalm i Stockholm började jag där och gick in i Söderhallarna. Här ligger ett apotek som tillhör kedjan Medstop. Det låg här även innan avregleringen men är ett av de apotek som såldes ut.

Jag går sedan Götgatan söderut och kommer fram till Skrapan. Där inne har flera små butiker stängt och istället kommer det "inom kort" att öppna ett nytt apotek i kedjan DocMorris. Jag fortsätter sedan min promenad men kommer inte långt innan jag ser att det ska öppna ytterligare ett apotek på Götgatan alldeles bredvid Boulevardteatern. Här är det statliga Apoteket AB som "snart" slår upp sina portar.

Några minuter senare kommer jag fram till Skanstull och Ringens köpcentrum. Här inne finns ett apotek i kedjan Apotek Hjärtat och det ligger på samma plats där det tidigare låg en butik som sålde videokameror och annan hemelektronik. Det tar ca 30 sekunder att gå från det här apoteket, ut ur Ringens centrum mot Ringvägen och tio steg åt höger. Då står jag utanför ytterligare ett apotek, också det från Apotek Hjärtat. På andra sidan gatan finns Åhléns. Där inne finns Åhléns Apotek och där är personalen så överdrivet hjälpsam att jag som kund har fullt sjå att värja mig.

Om jag istället från Medborgarplatsen går Götgatan norrut mot Slussen kommer jag inte långt innan jag mitt i Götgatsbacken hittar ytterligare ett apotek från statliga Apoteket AB.

Om det händer att jag inte vill gå på starkt trafikerade gator kan jag istället följa Södermalmsallén. När den korsar Rosenlundsgatan ser jag att här finns ett apotek till och här är det DocMorris som etablerat sig. Inte lång härifrån ligger Krukmakargatan och på den gatan ligger också ett apotek. Det här apoteket fanns också innan monopolet försvann men är numera en del i Apotek Hjärtat.

Jag kanske går fortare än de flesta men för mig tar det max 15 minuter att hemifrån komma till något av dessa nio apotek, sju som redan finns och två som snart öppnar. Jag bor visserligen i en stadsdel med ca 100 000 invånare men kan så många apotek på samma plats verkligen löna sig? Det här är också bara de apotek som ligger i min absoluta närhet, det finns fler på Södermalm.

Har jag då något emot alla dessa apotek? Ja, lite grand. Jag behöver inte nio apotek. Valfrihet är visserligen bra men flera av de butiker jag tidigare ibland besökte har jag inte längre valet att gå till eftersom de nu är ersatta av apotek. Skillnader och variationer mellan butiker och utbud försvinner och likriktningen blir total. Det är också väldigt tydligt att kommersiellt tänkande styr etableringen och jag kan inte låta bli att fundera på hur det ser ut i glesbygdsområden. Där finns knappast nio apotek inom gångavstånd. Det finns på sin höjd ett, oftast antagligen inte ens det. Där kanske det nu rentav blivit svårare att få tag på medicin än vad det var tidigare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback